1. Собственото освобождение е непосредствена и индивидуална задача. Ако човек е ранен с отровна стрела, той няма да се забави да се сдобие с взискателна информация от човека, който я е изстрелял, за вида на отровата, или за дължината и изработката на стрелата. Така ще има задълбочено разбиране и информация по време на своето възстановяване. Започвайки сега, с живота такъв, какъвто е, ученето винаги е от директния и личен опит.
2. Първият и най-важен факт на съществуването е "закона за промяната или непостоянството". Всичко, което съществува, от малката песъчинка до голямата планина, от една мисъл до една империя, минава през един и същи цикъл на съществуване - т.е. раждане, растеж, упадък и смърт. Животът непрекъснато търси изява в нови форми. "Животът е мост, така че не градете къща върху него". Животът е процес в един неспирен поток, и който се е вкопчил в някаква форма, макар и прекрасна, ще страда от съпротивата на потока.
3. Законът за непостоянството се отнася и за "душата". Няма лице, което да е непроменливо или безсмъртно. Само абсолютната реалност е извън всички изменения; а всички форми на живот, включително и човекът, са просто една проява на тази реалност. Никой не е собственик на живота, който се влива в него, така както електрическата крушка не е собственик на тока, който й дава светлина.
4. Вселената е израз на този закон за непостоянството. Всички ефекти си имат причина, а съзнанието на човека или неговия характер е просто сбор от предишните му мисли и действия. Карма, което означава, действие-последствие, урежда всичко съществуващо, а човекът е единственият творец на създалите се обстоятелства, както и на реакциите му към тях, бъдещото му състояние и съдба. С правилни мисли и действия той може постепенно да пречисти вътрешната си природа, и така чрез себереализация да постигне освобождение от многобройни прераждания. Процесът обхваща големи периоди от време, включващ живот след живот на земята, но в крайна сметка целта на всяка форма на живот е да се достигне просветление.
5. Животът е единен и неделим: макар че променящите се форми са безбройни и нетрайни. Животът е налице в истината, не в смъртта, въпреки че всяка форма трябва да умре. От разбирането за единството на живота възниква състраданието и чувството за идентичност с живота в другите му форми. Състраданието е "Закона на законите за вечната хармония", и този, който нарушава тази хармония на живота ще страда и съответно ще забави собственото си просветление.
- Има всепроникващо страдание;
- Причината за това страдание е погрешно насоченото желание;
- За страданието има лечение - премахване на причината;
- Има осмичен път за индивидуално и самостоятелно развитие, който води до края на страданието.
7. Осмичният път съдържа правилни (съвършени) възгледи и разбирания за реалността. Съвършено разбиране, съвършена мисъл, съвършенна реч, съвършено поведение, съвършен начин на живот, съвършено старание, съвършено внимание, и накрая съвършенно Самадхи, които водят до пълно просветление. Будизмът е начин на живот, а не просто една теория на живота. Осмичният път е от съществено значение за самостоятелното освобождение. "Престанете да вършите лошо, научете се да правите добро, изчистете сърцето си, това е учението на Буда."
8. Реалността не се поддава на описание и не може да бъде описана, а боговете с техните атрибути не са окончателната реалност. Целта на човешкият живот е достигането на просветление, и Буда, като човешко същество го е достигнал. Това е състояние на съзнанието, Нирвана, в което изчезват ограниченията на егото и което е постижимо на земята. Всички хора и всички други форми на живот съдържат потенциал за просветление и процеса се състои в това: "Погледни навътре в себе си:. Ти си Буда"
9. Потенциала на истинското Просветление е скрит в Осмичния път, Средния път, който е процес на самостоятелно развитие между "противоположностите", като се избягват всички крайности: Буда е извървял този път до края, и e нужна само разумна вяра в будизма, основателната причина за която е, че имаш ръководство върху което са стъпили хора преди теб. Пътят трябва да бъде отъпкан изцяло, а не просто да дадеш най-доброто от себе си. Сърцето и ума трябва да се развиват еднакво, тъй както Буда е напълно състрадателен и напълно просветлен.
10. Будизмът слага голямо ударение върху необходимостта от активна концентрация и медитация, които водят до развитието на вътрешен "духовен факултет". Субективният живот е също толкова важен, колкото и ежедневния, а периодите на спокойствие за вътрешно развитие са от съществено значение за балансирания живот. Будистите трябва по всяко време да са "бдителни и въздържани", да избягват психически и емоционални привързаности към "преминаващото шоу". Това бдително отношение към обстоятелства и външни явления, които будистът осъзнава като преходни, му помага да се въздържа от реакция към тях и го "държи под контрол".
11. Буда е казал: "Работете за освобождението си с усърдие". Будизмът не признава авторитета на една личност. Всеки е отговорен за себе си. Всеки човек страда от последствията на собствените си действия, и се учи, докато помага на други за същото освобождение. Молитви към Буда или към някое божество не предотвратяват ефекта на причините и последствията. Будистките монаси са само учители и примери, а не "спасители", които да застават между реалността и отделния човек. Будизмът практикува изключителна толерантност към всички останали религии и философии. Според будистите никой няма право да се намесва в пътуването на отделния човек към целта.
12. Будизмът не е песимистечен, нито "бяга", нито пък отрича съществуването на Бог, или душа, но поставя свой собствен смисъл в тези понятия. Будизмът е система на мислене, религия, духовна наука и начин на живот, който е разумен, практичен и всеобхватен. За повече от две хиляди години той отговаря на духовните нужди на почти една трета от човечеството. Той се обръща и към Запада, настоява за разум и самостоятелност, заедно с толерантността към други гледни точки, обхваща наука, религия, философия, психология, етика и изкуство, и разглежда човека като създател на своя живот и едноличен дизайнер на собствената си съдба.
Няма коментари:
Публикуване на коментар