Общо показвания

понеделник, 16 май 2011 г.

12-те звена във формулата на Битието или "Колелото на Сансара"

Пратитя самутпада /Взаимозависимото възникване/
 ( санскр. प्रतीत्यसमुत्पाद, pratītyasamutpāda )
или "Колелото на Сансара" е дванадесетчленна формула на битието (по-конкретно - формула, съставена от дванадесет звена на Взаимозависимото възникване, в бълг. преводи се среща като "брънки на веригата") в будистките учения - механизъм, обясняващ произхода на кръговрата от прераждания в сансара /в някои бълг. преводи "самсара"/. В основата на тази верига стои невежеството /неведението/ -  (авидя), което също така се нарича "корена на сансара". Звената във веригата са свързани посредством Карма - закона за причинно - следствените връзки. Този закон е формулиран от Гаутама Буда, въз основа на фундаментална истина, която е прозрял в нощта на своето Пробуждане.

Ето ги звената:

1. Невежеството/или неведение, от което следват грешни възприятия за "аз" и обектите/
( санскр. अविद्य, авидя, тиб. маригпа ),
което представлява неразбирането за истинската същност на природата на нещата, която е  - пустота, става ПРИЧИНА за:

2. Действията ( санскр. संस्कार, самскара, тиб. дхудже )
(телесни, словесни и умствени )
които от своя страна неизбежно натрупват карма, и АКТИВИЗИРАТ:

3. Съзнанието (  санскр. विज्ञान, виджняна, тиб. намше ),
което със семената от действията във вид на кармически тенденции и навици, СЪЗРЯВА в:

4. Названия и форми, (  санскр. नामरूप, нама-рупа, тиб. мингчжук ) или "скандхи",
които в свой ред ИЗГРАЖДАТ:

5. Основата на възприятията   (санскр. षडायतन , садаятана, тиб. кьече друк ),
т.е. на шестте сетивни възприятия /зрение, вкус, слух, обоняние, докосване и мислене), от които ВЪЗНИКВАТ:

6. Контакти ( санскр. स्पर्श, спарша, тиб. рекпа ),
т.е. среща с обектите (контакт на очите, контакт с ушите, , контакт с носа, контакт с езика, контакт на телата, контакт на ума). които са  ПРИЧИНА ЗА ПОЯВАТА на:

7. Усещанията ( санскр. वेदना, ведана, тиб. цорва ),
приятни, неприятни и неутрални, РЕЗУЛТАТА от които е:

8. Желанията(  санскр. तृष्णा, тришна, тиб. сепа ),
които неизбежно се ПРЕВРЪЩАТ:

9. Привързаност /алчност, захващане, желание да се удържат нещата/
(санскр. उपादान, упадана (праявастхана), тиб. ленпа ),
която ДОВЕЖДА до:

10. Развитие /формирование, генезис/( санскр. भव, бхава, тиб. сипа ),
  т.е мотивацията за влизане в следваща фаза на съществуване, което ПРЕДИЗВИКВА :

11. Раждане ( санскр. जाति, джати, тиб. кьева ), което неизбежно ВОДИ до:

12. Стареене и смърт (  санскр. जरामरण, джара-марана, тиб. гава чива ).

Разбирайки това, което Буда нарича  Взаимозависимо възникване, може да се  пристъпи към разглеждане на други интересни въпроси: "Защо  Буда смята взаимозависимото начало за толкова важно? Какво е значението му? " , и да се проучат трите  аспекта от значението на взаимозависимото възникване:

1. То обяснява принципа на прераждането, без участието на душата.
2. То отговаря на въпроса "Какво е животът?"
3. От него става ясно защо има страдание, и показва пътя към неговото прекратяване.


Взаимозависимото  възникване  - стандартно  описание

«Avijjayatveva asesaviraganirodha sankharanirodho, sankharanirodho vinnananirodho, vinnanam nirodha namarupanirodho, namarupanirodha salayatananirodho, salayatananirodha phassanirodho, phassanirodha vedananirodho, vedananirodha tanhanirodho, tanhanirodha upadananirodho, upadananirodha bhavanirodho, bhavanirodha jatinirodho, jatinirodha jaramaranam soka-parideva-dukkha-domanass-upayasa nirujjanti. Evametassa kevalassa dukkha-khandassa nirodho hoti».vijjapaccaya sankhara, sankharapaccaya vinnanam, vinnanam napaccay namarupam, namarupapaccaya salayatanam, salayatanapaccaya phasso, phassapaccayo vedana, vedanapaccayo tanha, tanhapaccayo upadanam, upadanapaccayo bhava, bhavapaccayo jati, jatipaccayo jaramaranam soka-parideva-dukkha-domanass-upayasa sambavanti. Evametassa kevalassa dukkha-khandhassa samudayo hoti.

От незнанието като необходимо условие /предпоставка/ възникват действията. От действията като необходимо условие възниква съзнанието. От съзнанието като необходимо условие възникват названието и формата.  От названието и формата като необходимо условие възникват шестте чувствени опори /основи/. От шестте чувствени опори в качеството на необходимо условие възниква контакт. От контакта в качеството на необходимо условие възниква усещането. От усещането в качеството на необходимо условие възниква възниква жаждата. От жаждата в качеството на необходимо условие възникват привързаността и задържането. От привързаността и задържането в качеството на необходимо условие възниква развитието. От развитието в качеството на необходимо условие възниква разждането. И от раждането в качеството на необходимо условие възникват стареене, смърт, печал, стенания, болка, мъка и отчаяние.
Това е източникът на цялата тази купчина от мъка и страдание.

Сега, при безостатъчното угасване и прекратяване на това невежество се прекратяват действията. С прекратяване на действията се прекратява съзнанието. С прекратяването на съзнанието се прекратяват имената и формите. С прекратяването на имената и формите се прекратяват шестте чувствени опори. С прекратяването на шестте чувствени опори се прекратява контакта. С прекратяването на контакта се прекратяват усещанията. С прекратяването на усещанията се прекратява жаждата. С прекратяването на жаждата се прекратява привързаността и задържането. С прекратяването на привързаността и задържането се прекратява развитието. С прекратяването на развитието се прекратява раждането. С прекратяване на раждането се прекратяват стареенето, смъртта, печал, стенанията, болката, мъката и отчаянието.
Това е прекратяването на цялата тази купчина от мъка и страдание.

1 коментар:

  1. Zdraveite Diana ,
    iznenadax se priatno kogato sled mnogogodishno lutane i premezdia , otkrix che preotkrivam neshta koito sa izvestni na niakoi ot vekove ....ne vsichki blestiat s mnogo ym ....
    prochetox Koleloto na Cancara
    vsashnost Budizma e uchenie , a ne religia - peava li sam ?
    izvini me za nevezestvoto , az sam Xristianka i smiatam da ostana takava , no kato takava nepoznavam drugite religii i ychenia
    mnogo bix iskala da pogovorim poveche , i tai kato edvali otnovo shte nameria tozi profil tuk , shte ostavia moiat email , a toi e daniela701020@hotmail.com
    shte chakam s netarpenie vest ot vas !

    pozdravi
    Daniela

    ОтговорИзтриване