Далай лама XIV |
Въпрос: Считате ли, че в името на спасението на човечеството, хората на Запад са длъжни да обединят пътя на духовното с научните изследвания?
Отговор: Ако се съсредоточим само на научния прогрес, без да се интересуваме от духовното развитие и загубим човешките ценности - това ще бъде доста опасно. В края на краищата научният прогрес трябва да бъде насочен за благото на човечеството. Ако науката в своето развитие върви по грешен път и носи на хората нови страдания и трагедии - това ще е голямо нещастие. Убеден съм, че материалният прогрес трябва да върви паралелно с развитието на съзнанието.
Въпрос: Споделете някои примери за явления, които не са известни на науката.
Ответ: Съзнанието като такова. Нашето съзнание ежесекундно работи на множество различни нива, както низши, така и висши, както груби, така и финни. Дори низшите нива на съзнание е трудно да бъдат определени, да не говорим за финните.
Въпрос: Ако ума не е просто мозък или физично явление, то защо мисленето може да се променя и контролира с помощта на наркотици или мозъчни стимулации?
Отговор: Съществуват много видове съзнание, или ум. Някои от тях са тясно свързани с физическото ниво. Например, зрението зависи от физическия орган очи. Следователно, ако този орган е повреден, неговото съзнание не може нормално да функционира, а ако е премахнат - отсъства и неговото съзнание, с изключение на случаите, когато е присаден. Дори и в древните будистки текстове е споменато за хора, които са жертвали своите очи или дори тела за спасението на другите. Понякога се случва сърце /което е орган, сформиран под въздействието на кармата на даден човек/ - да бъде присадено на друг човек. Първоначално сформираната карма е принадлежала на първия човек, а след това, поне така мисля аз, между тези две личности, вследствие на трансплантацията ще се сформира особена кармична връзка.
Във всеки един случай, определени видове съзнание са тясно свързано с органите на човешкото тяло и мозъка. Тези груби нива на съзнание могат да бъдат контролирани посредством хирургични операции на мозъка или методи на електронно въздействие. По-финните нива на ума - все по-малко зависят от тялото. На тях трудно може да се въздейства по физичен път.
Въпрос: Възможно ли е съществуване на "съзнание в съзнанието"?
Отговор: Някои школи утвърждават, че има видове "самопознаващо се съзнание". Например, школата Читаматра използва наличието на самопознаващо съзнание в качеството на основен аргумент за доказване на това, че съзнанието същестува като такова. Това е пример за съзнание, което разпознава само себе си.
Всички будистки философски системи утвърждават факта, че съществуването или несъществуването на всичко може да бъде установено само чрез автентичното, достоверно съзнание.
Относно дотоверността на самото съзнание, само школата Мадхямика Прасангика казва, че съзнанието зависи от обекта на познанието. В школата Читаматра съществуването на обекта на познание се определя в зависимост от достоверното съзнание, а съществуването на достоверно съзнание се определя в зависимост от самопознаващото. По този начин се постулират два вида съзнание: съзнание, насочено навън, и съзнание - насочено навътре. Съзнанието, насочено навътре не приема вида на възприемания обект . Тъй като е насочено само "навътре", то не е съзнание, което възприема външни неща и явления. Така се обяснява съзнанието, самопознаващото се съзнание.
Последователите на школата Прасангика отричат това. По техните думи, не съществуват обосновани доказателства за съществуването на такъв тип самопознаващо съзнание, има само отделни школи, които твърдят това. Прасангики не признават самопознаващото се съзнание, но все пак допускат, че едно съзнание може да различи друго. Да вземем като пример медитативната практика. В медитацията ние не използваме външни обекти и вътрешни - например, мислен образ на Буда, но понякога се съсредоточаваме и на ума, като такъв. Но искам да отбележа, че това не бива да бъде наричано "самопознаващо съзнание". Може да се каже, че следващия миг на съзнанието разпознава предишния момент, или определен аспект на съзнанието разпознава съзнанието като цяло. В този смисъл и по този начин съзнанието може да разпознае съзнанието.
Въпрос: Бихте ли изброили отново четирите стълба /опори, защити/ на будизма?
Отговор: Първият стълб - не се опирайте на личност, опирайте се на учение. Не вярвайте на нито една дума, дори тези думи да са изречени от някоя знаменитост. Така, че първата защита означава, че е необходимо да изследваме и проверяваме думите на един или друг човек.
Вторият - опирайте се не на самите думи, а на техния смисъл. Това означава, да не се поддаваме на красотата или благозвучието на думите. Ако думите са лишени от добро съдържание, не бива да ги приемате, колкото и красиво да звучат. И напротив, ако някой излага мисъл без особени украски, но в същността си тя е правилна, би трябвало да я приемете.
Третият стълб е относно смисъла. Трябва да се опираме на точния смисъл, а не на този, който се нуждае от тълкувание. Както вече споменах, различните философски школи по различен начин утвърждават това, което условно /относително/ и това, което е точно определено /абсолютно/. Например, в школата Читаматра считат, че това което може да се приеме буквално е определено, а това, което се нуждае от тълкувание - е относително /или условно/. Смисъла на подобни учения и тълкувания е да се покаже основата на мисълта на Буда и несъответствията, които пречат на буквалното разбиране. В школата Мадхямика, за разлика от школата Мадхямика Прасангика, съществуват два способа, които позволяват да се отличи определеното от относителното: първия - от гледна точка на израза, а втория - от гледна точка на изразните средства. Относно израза, например - крайната реалност или пустотата - е абсолютна. В същото време всички останали обекти са относителни и се нуждаят от тълкувание, тъй като те не са крайния начин на съществуване на явленията. Що се отнася до изразните средства, то тук за определящи се считат
текстове, които излагат виждането за пустотата, доколкото в тях се говори за нея като за крайно съществуване на нещата. А тези текстове, които описват различните неща и явления от относителния свят (дори и да бъдат приемани буквално), се нуждаят от тълкувание, за да се определи крайния начин на съществуване на явленията. Те се нуждаят от тълкувания, доколкото обектите в тях са условни, разнообразни и не са в своята крайна точка на съществуване. От друга страна, пустотата като крайна реалност на всички феномени, колкото и да бъде анализирана, не би се намерил краен способ за нейното съществуване, защото тя е абсолютна, както и текстовете в които се говори за това.
Следователно, ако говорим за смисъла, то не трябва да се опираме на това, което се нуждае от тълкувание, а на точния смисъл. И още по отношение на абсолютното - не трябва да се пираме на съзнанието, помрачено от двойнственост, а на висшето съзнание - мъдрост, която напълно е преодоляла всяка проява на двойнственост.
Въпрос: Какво е съотношението между реално-аналитическото разбиране, и разбирането, което е невъзможно да изразим с думи?
Отговор: В свещените текстове отново и отново се повтаря, че дълбокото преживяване на пустотата от самостоятелното съществуване - е окончателно, а абсолютната реалност не може да бъде осмислена, тя е неизразима. Нееднократно също така се подчертава и друга мисъл: за да се разбере това битие е небходимо детайлно изучаване на великите философски трактати и развиване на аналитична мисъл. Когато се казва, че тази реалност е неизразима, се разбира състояние зад пределите на рационалното разбиране и анализ, така както реалността като такава, която преживява опитният медитатор в медитативно равновесие, не може да бъде изразена с думи и не може да служи за обект на рационално съзнание от обикновените същества.
Необходимо е да се знае, че съществуват три вида мъдрости: мъдрост, произтичаща от слушане; мъдрост, произтичаща от размишление и мъдрост, произтичаща от медитация. При мъдростта, произтичаща от слушане и мъдростта, произтичаща от размишление, реалността не може да бъде неизразима или неосмилена. В противен случай тези два вида мъдрост нямаше да съществуват! Ако реалността беше напълно неизразима, Буда нямаше да каже и една дума, и шестте велики учени /Нагарджуна, Асанга и др./също щяха да пазят мълчание. Въпреки това те много са проповядвали и са написали много книги. И са проповядвали не от безделие, а защото наистина е имало какво да кажат.
След продължителни разсъждения за смисъла на тези учения и след като вашето съзерцание достигне ниво на увереност, произтичащо от медитацията, ще възникнат особени преживявания. Това ново ниво ще е различно от предишното разбиране, което сте имали за думите и начина ви на анализ на нещата - то ще бъде неизразимо. Например, по телевизията рекламират разнообразни продукти и лакомства, които както ни уверяват са много вкусни, но вие няма да придобиете представа за вкуса, докато не ги опитате. Докато не опиташ един бонбон, не можеш да кажеш нищо друго, освен: "А, сладичко е!", Не можете да съдите за вскусовите и други качества на рекламирания продукт без да сте го опитали. Същото може да се каже и за дълбоките медитационни преживявания - за това какви са те, знае само опитния медитатор - практик, другите не могат да разберат това.
Въпрос: Какво представлява изследването на времето?
Отговор: Будистките философски школи имат много обяснения за феномена "време". Школите Вайбхашика, Саутрантика, Читаматра и Мадхямика интерпретират това понятие по сходен начин, а школата Мадхямика Прасангика има за него по-особено виждане. Когато говоря за изследване на времето, аз лично имам предвид нещо друго. В днешният контекст изследването на времето е изучаване на това, което е станало в миналото, това, което се случва в настоящето и ще се случи в бъдещето. Подобен анализ е прерогатив за историците, които обичат да казват, че "историите се повтарят", като анализират бъдещето въз основа на това, което се е случило в миналото.
Въпрос: Говорихте подробно за признаците на "невъзприятието". Но как можем да разберем нещо, ако не възприемаме обектите и явленията?
Отговор: В дадения случай невъзприятие е "невъзприятието на това, което присъства и би могло да бъде възприето". Следователно, невъзприятието или ненаблюдението на даден феномен в условия при които неговото наличие способства за възприемането му, може да послужи за признак на неговото "небитие". Да разгледаме един пример от многото разновидности на този признак.
Да допуснем, че нощем човек гледа езеро и предполага, че над повърхността му се издига дим, и не се съмнява в присъствието на дим. Не може да се твърди със сигурност, че дима над езерото го няма, защото нощем в тъмнината това трудно би могло да се установи. Но все пак, независимо от тъмнината на нощта, бихме могли да докажем, че над езерото няма дим въз основа на "невъприятието на огън" - доколкото "дим без огън няма". А нощем от брега на езерото ще забележим и най-малката искрица. Това е случай на невъзприятие или ненаблюдение на непосредствена причина, от която можем да заключим, че на даденото място следствие не съществува.
От друга страна, денем е невъзможно да докажем отсъствието на дим с помощта на признака за невъзприятие на огън: денем не е толкова лесно да забележим огън отдалеч. В тази ситуация е по-лесно да се докаже несъществуването на огън въз основа на невъзприятие на дима. Това невъзприятие е следствие, позволяващо да заключим, че отстъства причина.
И така, какво можем да докажем - изцяло зависи от обстоятелствата. Например, за доказателство на отсъствие на един или друг обект може да се използва възприятието за това, с какво този обект е съвместим. Ако вие се съмнявате дали на някое място, което виждате отдалеч - е студено, можете да заключите, че там не е студено, ако видите искри от огън. Тъй като огънят е несъвместим със студа, наблюдението на огън доказва отсъствието на студ. В този случай възприятието на нещо несъвместимо с даден обект служи за признак на невъзприятие на този обект.
Въпрос: Бихте ли могли да разкажете подробно за изначално присъщите ни елементи, благодарение на които можем да достигнем до състояние на буда?
Отговор: Отговаряйки на този въпрос не можем да не се докоснем до темата за природата на буда, или потенциала на буда. Природата на съкровенното и финно съзнание е чиста. Гнева, привързаностите и всякакви подобни, носят второстепенен характер и не присъстват в изначалния ум. В системата Маханутара - йогатантра всичките видове на концептуално съзнание се отнасят към грубите нива на ума, които функционират само до проявлението на по-дълбоките нива, наречени ярко-бяло явление, ярко червено или ярко-оранжево израстване, ярко-черно достижение и съзнание на ясната светлина. Изначалната природа на буда - това е коренния, вроден ум на ясната светлина, което е най-финното ниво на съзнание и лежи в основата на всички други съзнания. Точно така, както ние всички сме на едно или друго ниво на своето духовно развитие.