Будизмът е считан от някои за религия без Бог и без душа. Изявлението е вярно и невярно според това, което ние влагаме в смисъла на тези термини.
Будизма не признава съществуването на едно същество, което стои настрана от своите "творения", и което от време на време се намесва в човешките дела, според капризите си или когато пожелае. Тази концепция за върховното същество е много обидна за будистите. Те не са в състояние да възприемат някаква истина в хипотезата, че едно същество е създало вселената от нищото, създало е нещо по свой образ и подобие и е населило Земята с чифтове чувстващи същества. А след това, благодарение на престъпления извършени от тях / които логично обаче биха могли да бъдат избегнати, ако е имал желание/, те са осъдени от него на вечно проклятие.
След това създателя от чувство на жалост /след като дори веднъж се е разкайвал за създаденото от него и изтребил света/ изпратил в човешко тяло своя възлюбен син на земята с цел спасяване на човечеството от универсалните страдания и т.н., и т.н.
Ако Будизмът може да бъде определен като "атеистичен" за сметка на отказа си да вземе подобна "поетичност" за реалност, неговите последователи не би трябвало да имат възражения срещу определянето.
Ако Будизмът може да бъде определен като "атеистичен" за сметка на отказа си да вземе подобна "поетичност" за реалност, неговите последователи не би трябвало да имат възражения срещу определянето.
По-нататък. Ако ние разбираме под "душа" или "атман" нещо, което като "таен агент" се крие зад всички наши умствени дейности, така както органист разчита и изсвирва много различни ноти, по начин който намери за добре, то будистите тотално отричат съществуването на такова призрачно същество. За да се постулира независима душа извън комбинацията от петте скандхи /на които се дължи индивидуалното съществуване според будистите/, това означава да приветстваме безрезервно егоизма с всичките му злокачествени последствия от това.
Това, което отличава будизма от абсолютно всички други религии е доктрината за не-Атман, не-душа и не-его, което е напълно противоположно от постулата за душата, която ревниво се пази от повечето религиозни ентусиасти. В този смисъл, будизмът е несъмнено една "религия без душа".
Атмана /душата/ е егото, което в своя замисъл е нещо като конкретен и неизменен субект, който пребъдва в най-дълбокото кътче на ума и ръководи всички дейности субективно и по свое усмотрение. Този възглед коренно се отхвърля от будизма.
Учението за "не - душа" би могло да бъде илюстрирано с едно колело или една къща. "Колело" е наименование, дадено на комбинация във фиксирана форма на спици, ос, гуми, джанти и т.н.; "къща" е наименование, дадено на комбинацията от покрив, стълбове, прозорци, подове, стени и т.н.
Наскоро казах нещо подобно, и никой не ме разбра, дори ме обвиняваха в какво ли не, понеже всички вярват в Християнската предопределеност отхвърлят безграничната свобода на будизма, на свободата да си си ти, а не все да си в клопката на някой месия. Хората са харесали думата "състрадание", изпълнили са я със собствено съдържание, слагат маската на състраданието без то да се е проявило от самосебе си, или насилствена толерантност "Не те разбирам но съм толерантен" - това е често срещано. Не съм будист, но обичам Буда, искрено го държа в сърцето си.
ОтговорИзтриване