|
Далай лама XIV |
Далай лама XIV, "Будистка практика"
След като сме си изяснили мащабите на страданието, е необходимо да открием и неговите причини. Съществуват две разновидности на тези причини: пагубни (или непродуктивни) емоции и замърсена карма.
Пагубни емоции
Пагубните емоции влошават нашата карма, затова ще поговорим първо за тях. Съществуват два вида пагубни емоции: едните е добре да се проявяват, другите е добре да се сдържат. Пример за първите може да бъде някакъв вид страх, отдавна вкоренен в нашия ум. В такава ситуация безусловно е полезно да дадем възможност на нашите чувства да се проявят, както и да обсъдим страховете си с други хора.
Веднъж през лятото, когато бях на четиринадесет години и преминавах своето обучение в Норбулинг, регентът ми (който тогава беше и мой учител) в края на годишното ми обучение започна да ме упреква: "Дори в предишното си превъплъщение да си бил бог, - ми каза рязко той - ти все пак трябва да се държиш като човек". Бях уязвен: струваше ми се, че аз се държах като обикновен ученик и прилежно внимавах на учителя си, независимо от това, че бях Далай лама и по своя ранг стоях по-високо от него. Думите на регента за дълго време ме изведоха от строя.
След това, през 1950 година китайските комунисти нахлуха в източен Тибет, и аз бях принуден да замина за Лхаса на югозапад, близо до индийската граница. Скоро официални лица от Лхаса ме посъветваха да се върна обратно, уверявайки ме, че ситуацията се е нормализирала. По пътя обратно ние прекарахме няколко дни при регента ми, в манастира Талунгдра. Веднъж по време на една беседа той изведнъж ме попита, дали някога съм се чувствал разстроен заради него. Веднага му споменах за случая. Какво облекчение беше! Повече нищо не помрачаваше нашето общуване и моето пребиваване в манастира. Подобни единични произшествия е по-добре да се обсъждат открито.
Но съществуват пагубни емоции от друг род (такива като привързаност, ненавист, недоброжелателство, завист, нетърпимост), които следва да се обуздават, тъй като, ако се проявяват често, те укрепват и силно завладяват човека. Най-добре е да се съсредоточите върху отрицателните последствия на този вид емоции и да се постараете да ги замените с чувство на удовлетвореност и любов. Негативните емоции е добре да бъдат преодолявани още в техния зародиш, но още по-добре е да се намери способ, който да предотврати възникването им.
Привързаността и омразата са причина за всички бедствия в този свят, а останалите пагубни емоции, като правило, са породени от тях. Последствията от привързаностите и омразата простичко казано - отравят живота. А това, което още повече влошава нещата е, че освен тази омраза и ненавист, които носим - явни и вродени, кръговрата на съществуването - този непрекъснат процес, ни дърпа от въплъщение във въплъщение през раждане, старост, болести и смърт и задвижва тези негативни чувства.
Коренът на привързаностите и омразата е в незнанието за истинската природа на всички живи същества, както и на неодушевените предмети. Това неведение не е просто следствие от недостатъчно знания. Това е лъжлив светоглед, измислица и пълна противоположност на истината, грешно възприемане на реалността. Съществуват много нива на това неправилно възприятие, например, неспособност да се разбере какво трябва да правим, и какво трябва да избягваме. Това е неведението /невежеството/, което лежи в основата на всички страдания. Имам предвид представата за съществуването като вътрешна характеристика на чувстващите същества, както и други феномени, и тяхното съществуване в себе си и сами по себе си. Това е сложна тема, която ще разгледам отделно.
Замърсена карма
Всяко удоволствие, както и всяка болка са обусловени от кармата, предишни действия на човека, които са създали определена предразположеност в неговия ум. Кармическите влияния могат да се разделят на позитивни и негативни – в зависимост от това какво носят – радост или болка. Например, ако в резултат на някакво действие е възникнал нов човешки живот, действието е позитивно, защото ако погледнем в дългосрочна перспектива - това е едно добро прераждане. Напротив, ако някакво действие е довело до това, вие да се родите като гладен дух ( гладни духове (санскр. прета, тиб. йи-дагс) – същества, обречени на неспособност да задоволят своите желания. Като гладни духове се прераждат тези, които в минал живот са били жестоки, алчни и т.н.), то действието е негативно, защото в крайна сметка е довело до лошо прераждане.
Също така сред кармичните действия могат да бъдат разграничени тези, които определят общите контури на новото въплъщение – неговия тип и продължителността на новия живот, а също и тези, които обуславят конкретността на сегашния живот – благосъстояние, здраве и подобни. Първата категория постъпки се нарича „посредством действието”, защото едно такова действие (било то позитивно или не) служи за път, или средство, обезпечаващо добро или лошо прераждане.
За да бъде „посредством действието”, кармата трябва да притежава четири признака: да бъде мотивирана от намерение, да има точна идентификация на личност или обект, необходима подготовка и успешно приключване. Понякога в действията присъстват всички тези аспекти. Например, когато искате да дадете нещо на някой беден човек и наистина го правите. Понякога има само мотивация - когато имате желание да дадете, но не го правите. Резултата може да се постигне и неволно (без каквото и да било желание от ваша страна), ако парите случайно паднат на пътя от вашия скъсан джоб, и бедняка мине и ги намери. Действията, които не притежават всичките четири изброени характеристики, попадат във втората категория – такива, които изпълват вашия живот единствено с конкретни детайли.
Накрая, кармическите действия могат да се разделят и на такива, които се извършват от група хора (например благотворителни организации) и такива, които се изпълняват индивидуално. Кармическите въздействия могат да се изпитат и в този живот, и в следващия, или веднага в това, което следва след напитката. Мощните позитивни и негативни кармически действия със силна мотивация, насочени към помощ, или напротив, за причиняване на вреда, могат да донесат плодове още в този жвот, в който са били извършени.
Процесът на умиране
За да си изясним типа карма и характерните особености на висшите нива в практиката е необходимо да се разбере динамиката на трите стадия: процеса на умиране, междинното състояние между настоящия живот и следващия, и процеса на възраждане от междинното състояние. Предаването на кармата от единия живот в другия става в момента на смъртта чрез най-финото съзнание на ясната светлина. Въпреки че това дълбоко ниво на съзнание съществува през целия живот, то се проявява именно в момента на смъртта, и затова обичайно се изучава именно в този контекст.
Можете да прочетете за това в записаните думи на Буда от множество текстове по висша йога -тантра – например, в Гухясамаджа-тантра. В тези текстове се описват различни състояния на ума и съзнанието – от грубите до най-финните. От гледна точка на духовните практики, финните състояния на ума са най-силни и ефективни.
Най-грубото ниво на съзнанието е свързано с това, което възприемаме чрез ушите, очите, носа, езика и цялото тяло. Най-финно е умственото съзнание, което също има различни нива – от най-грубите, такива като травиалното мислене, дълбокия сън, загуба на съзнание, до най-финното съзнание на ясната светлина.
Ако не се считат особените медитативни състояния, тези фини, или най-дълбоки нива на съзнание се проявяват само, когато умираме. (По-малко наситените, и следователно по-краткотрайни видове на фините нива на съзнание се проявяват и при заспиване, събуждане, кихане, прозявка или оргазъм. Те ще бъдат обсъдени в отделна глава.)
Процеса на умиране представлява последователен разпад, или разтваряне на четирите вътрешни елемента: земя (плътните вещества на тялото), вода (течностите, които го съставляват), огъня (топлината) и въздуха (енергията, движението).
В обичайния живот тези елементи служат за основа на съзнанието, но във времето на умиране тяхната способност да поддържат съзнанието намалява.
Първо се разтваря елемента земя. Най-общо казано, всеки етап на разпадането води до осъзнаването на факта, че съзнанието до голяма степен е било подкрепяно от тези елементи. Ето как изглежда тяхната последователност:
- Когато елемента земя, или плътната субстанция на вашето тяло се разтваря в елемента вода, външната проява на това е, че тялото губи обем; вътрешната – вие започвате да виждате нещо напомнящо пустинен мираж.
- Външните признаци на разпадане на елемента вода в елемента на огъня, е загубата на телесните сокове: има сухота в устата, носа се заостря и т.н. Вътрешните – виждате това, което описват като кълбета дим от комин или просто преминаващ през стаята дим.
- Когато елемента огън се разтваря в елемента на въздуха, или вятъра, външно това се проявява в охлаждане на тялото; вътрешно виждате нещо подобно да нощни светулки или разпалващи се искри. Топлината напуска тялото по различен път – от краката към сърцето или от темето надолу. Първият вариант е за предпочитане, защото той показва, че ума, напускащ тялото се устремява нагоре, а не надолу, и има голяма вероятност това да доведе до добро прераждане. Това движение на топлината свидетелства за добра карма.
- След това вятъра, или потока от енергия в тялото се разтваря в съзнанието, и дишането спира. В това време вие виждате нещо като трепкащи пламъци на свещ. (Докторите тук вече считат човека за мъртъв, но от будистка гледна точка спирането на дишането не означава, че съзнанието е напуснало тялото.) След трепкащата светлина се появява равен чист пламък.
Четирите завършващи фази на умиране всъщност представляват разтварянето на най-грубите нива на съзнанието в най-тънките нива. По-конкретно, разтварят се ветровете, или вътрешните потоци на енергия, служещи за опора на съзнанието. Съзнанието, опиращо се на енергия, може да бъде оприличено на скачащ върху кон ездач.
Настъпването на следващите фази е ознаменувано от това, че енергията, която служи за опора на многочислените видове понятийно съзнание се разтваря, и съзнанието започва вече да се опира на все по-финни нива на енергията. Това се случва по естествен начин на четири етапа:
- Ума, като такъв, се превръща във вездесъщо, огромно, ярко бяло пространство. Описват го като ясно небе, залято от лунна светлина: не като луна, сияеща в пусто пространство, а като пространство, изпълнено с бяла светлина. Понятийното мислене е изчезнало и не е останало нищо освен ярка белота, която всъщност е вашето съзнание. Въпреки това остава слабо усещане за субект и обект : в това състояние съзнанието е все още донякъде двойнствено.
- Вашият ум става червено или оранжево пространство, по-ярък от преди; освен него няма нищо друго. Прилича на ясно небе, изпълнено със слънчева светлина: това не е слънце, сияещо в небето, а собствено пространство, изпълнено с червено или оранжево сияние. В това състояние двойнствеността на ума намалява още.
- Ума, като такъв, преминава в още по-фино състояние на пълна чернота; освен нея няма нищо друго. Това състояние се нарича „преди постижението”, защото тук вие се доближавате до проявата на ясната светлина. В състоянието на черното пространство ума прилича на безлунно, много тъмно небе, когато мрака е паднал, но още няма звезди. В началото на тази фаза вие разбирате, какво всъщност се е случило с вас, но след това губите съзнание, потапяйки се в още по-голяма тъмнина.
- След това черно състояние настъпва стадия на съзнанието в ясната светлина. Това е фундаменталното, изначално състояние – най-финото, дълбоко и силно ниво на съзнание. Прилича на небе, както то изглежда при залез (не изгрев) – без лунна или слънчева светлина, но и без тъмнина.
Движението на съзнанието към ясната светлина може да бъде и бързо, и бавно. Някои хора се задържат на тези финални стадии за няколко минути, други остават седмица или две. Съзнанието на ясната светлина носи в себе си огромна сила и затова е неоценимо за практиката, така че много практикуващи в Тибет ежедневно възпроизвеждат този стадий на умиране. Аз сам го практикувам около шест пъти на ден, представяйки си последователно осемте нива на съзнанието (разбира се без физическите изменения, характерни за първите четири стадия).
Ето ги осемте нива:
1. Мираж
2. Дим
3. Светулки
4. Пламък на свещ
5. Ослепително бяло небе-съзнание
6. Ярко червено или оранжево небе-съзнание
7. Дълбоко черно ниво-съзнание
8. Ясна светлина
Както е известно на будистите, в процеса на умиране човек се намира в състояние на ясна светлина дотогава, докато неговото тяло не започне да се разлага. Някои тибетци, подложени на мъчения или върнати обратно в своите затворнически килии, сядали с кръстосани крака и умирали, поддържайки дни наред в себе си съзнанието на ясна светлина. Техните надзиратели, съм чувал от разкази, били като потресени. Китайските комунисти, с присъщия им догматизъм смятат будизма за нищо повече от сляпа вяра, но когато им се случило да се сблъскат с това, те се стараели да не го разпространяват.
Също и в Индия много практикуващи оставали в това състояние в течение на няколко дни, а има и случай – повече от две седмици. Ако човек, който пребивава в състоянието на ясната светлина и енергия, поддържащи това дълбоко ниво на съзнанието, започне да се колебае, съзнанието окончателно напуска пределите на тялото, и тялото и главата в този момент леко потръпват.
Има много възможности за по-нататъшно изследване на различните стадии на умиране. Съвременната наука стигна далеч в изучаването на енергийните вълни, човешкия мозък и неговите функции. Учените и будистите еднакво се интересуват от тази сфера, и аз предполагам, че ние ще работим заедно, за да се изясни връзката между човешкия ум и неговите вътрешни енергийни потоци, а също така между мозъка и съзнанието. Будистките обяснения могат да внесат своя дял в научните изследвания и обратно. Такова сътрудничество ще бъде много полезно.
Междинно /промеждутъчно/ състояние
Всички същества на които предстои да се възродят в човешки облик, минават през промеждутъчното състояние между този и следващия живот. В това междинно състояние тялото приема форма, подобна на тази, която то ще има в следващия живот на възраст пет или шест години (въпреки, че някои твърдят, че това не се случва именно така). С края на този промеждутъчен живот, мостът към следващия се пресича. Този процес се осъществява на най-финното ниво на съзнанието.
Процеса на прераждане
Счита се, че при прераждането, съзнанието влиза в утробата на майката, когато мъжките и женски елементи се смесват – при условие, че всичко с матката на майката и семето на мъжа е наред и са налице благоприятни фактори за прераждане, в това число – кармическа връзка. Не е задължително съзнанието да влезе в утробата именно в този момент на сливане между мъжа и жената: в нашите текстове са описани случаи, когато семето на бащата се влага във влагалището изкуствено, без полов акт. Очевидно, независимо от това, сливат ли се тези елементи вътре в матката или (това понякога се случва в наши дни) или това става по споменатия начин, съзнанието влиза в утробата в момента на тяхното смесване. Както и да е, будистките текстове не дават на този въпрос еднозначен отговор: някои от тях утвърждават, че това става, когато мъжа и жената се намират на върха на желанието.
Сега този достатъчно сложен въпрос става все по-объркан. Представете си например замразен ембрион. Връзката между предишния и сегашния живот чрез оплождане е осъществена. Това същество, чието тяло-ембрион е замразено, страда ли от студ? Създадени са наченки на тялото, и съгласно нашите разсъждения, усещанията, дори и на примитивно ниво са сформирни (въпреки, че органите на зрението и другите чувства още не са се развили). Появяват ли се физически усещания веднага след оплождането? До този момент не съм стигнал до определен извод. Подобни въпроси трябва да бъдат изследвани.
Ако предположим, че ембриона действително страда от студ, то възниква и друг въпрос: това действие, на този, който слага ембриона в хладилника, създава ли лоша карма? Тук всичко зависи от мотивацията на този човек. Не трябва еднозначно да се твърди, че ако друго същество изпитва страдание заради нещо свързано с вас, вие си създавате лоша карма. Точно по същия начин, когато детето се ражда, то отново страда, но това не създава на майката негативна карма. (Ако предположим нещо подобно, то ще се получи, че майка, родила много деца, е натрупала огромно количество лоша карма. Това е абсурд!)
Следователно. Мотивацията за нашите постъпки е ключът към разбирането за това, каква карма натрупваме.
Далай лама XIV, "Будистка практика"