Общо показвания

петък, 20 май 2011 г.

Първата благородна истина: СТРАДАНИЕТО

Далай Лама в Токио 29 април 2011
Далай лама XIV, "Будистка практика"

Страданието е подобно на болест от която сме заразени всички. За да се намери вярното средство за лечение, ние сме длъжни да разберем всичките аспекти на този недъг: страданието от болката, страданието от промените и страданието от всепроникващата обусловеност.
Първото ниво на страдание - непосредствената болка, е добре известно на всички. Желанието за освобождение от болката не е присъщо само на хората, но и на животните. Физическата и вътрешната болка на всекидневния живот - например, главоболие или болка от раздяла, се отнасят именно към тази категория.

Това което обичайно възприемаме като удоволствие, в своята същност е просто отслабване на болката. Ако добрата храна или питие действително носеха удоволствие (т.е. ако тяхната вътрешна природа е такава), ние очевидно щяхме да изпитваме все повече и повече щастие, колкото повече и повече ядем и пием. Но вместо това при неумерено потребление на храна и питиета нашето тяло и ум, напротив, започват да страдат. Това означава, че вътрешната природа на подобни преживявания и наслаждения е болезнена. Обичам да разказвам историята за семейството, което си купило нов телевизор. В сравнение със стария той бил наистина великолепен и всички стоели пред него с дни и нощи. Но постепенно щастливите притежатели на тази нова вещ започнали да се изморяват и да чувстват досада. Това означава, че удоволствието, което са получили първоначално притежава болезнена природа. Такива състояния на преходни наслаждения се наричат "страдание на промените".

Освен обичайната болка и страданието на промените съществува и по-дълбоко ниво на страданието - страданието на всепроникващата обусловеност. Нашето тяло и ум се намират под властта на карма (тенденции, породени от наши минали постъпки), а също и под въздействието на пагубни и болезнени емоции - такива, като привързаност към хора и вещи, ненавист. В обичайният живот ние блуждаем през сферите на въздействие на кармата и разрушаващите емоции за да се окажем в тях и след това. Дори неутралните емоционални състояния не са освободени от влиянието на причините и обстоятелствата, които не можете да контролирате. Вие сте въвлечени в процес, предполагащ страдание.


Човешкото съществуване

В началото на нашия живот ние се раждаме в мъки, а в края му  - умираме, и също изпитваме страдания. Между тези два предела - са старостта и болката. Не е важно колко сте богати и здрави - вие сте обречени да страдате. Като капак на всичко това, човек става все по-неудовлетворен. Той иска все повече и повече. В известен смисъл това е коварна нищета - постояно изпитвате глад, който не може да бъде удовлетворен. А някой друг може и да не е богат, но е доволен от това, което има - с по-малко поводи за безпокойство, по-малко врагове, по-малко проблеми и по-добър сън. Отсядал съм в красиви и богати домове, и не веднъж съм виждал в шкафчетата на банята лекарства - едни дават енергиен заряд за деня, а другите помагат за по-добър сън през нощта. Състоянието на удовлетвореност е много по-добро и от най-добрите лекарства. То намалява дневните тревоги и способства за един здрав сън.
  
В безумието на настоящия живот, ние сме загубили разбирането за това, каква е истинската стойност на човека. Хората са се превърнали в проста съвокупност от това, което произвеждат. Те действат като машини, функцията на която е - правене на пари. Това е съвършено неправилно. Парите трябва да се заработват за щастието на човека, а не обратно. Не хора за пари, а пари - за хора. За да живеем се нуждаем от пари, но сме длъжни да разбираме, че ако жаждата за богатство е прекалено голяма, парите престават да носят някаква полза. Както казват в Индия и Тибет: "Колкото по-богати ставате, толкова по-големи страдания ще изпитвате."

Дори приятели могат да ви причинят страдание. Общуването с тях обикновено носи радост и ни дарява с щастливи минути, но понякога носи и неприятности. Вашият приятел мило се усмихва - и изведнъж разговора става рязък, едва не се скарвате, от приятелството не остава и следа. Приятелството действително дарява с щастие и удовлетворение, но това чувство е непостоянно; то не е истинско щастие. Ако вникнем в това и помислим, ще осъзнаем, че обичайните приятелски отношения също са страдание.

Погледнете своето тяло. Колкото и красива да е вашата фигура, ако се пролее дори и една капка от кръвта ви, вие вече няма да бъдете толкова съвършени. Под кожата - жива плът, под нея - кости. Скелетите в музеите и болниците карат повечето от нас да се чувстват неуютно, макар че всеки под кожата и мускулите си има същия скелет. Едни хора са дебели, други са слаби. Някой си е неверояно красив, но ако погледнем на всички тях през ренгеновите лъчи, ще видим само стая пълна със скелети с огромни пусти очи. Това е истинската природа на нашето тяло.

Да вземем удоволствието от храната. Нека днес да хапна нещо вкусно. Колкото и красиво да е всичко в чинията, преминавайки през корема и дебелото черво, то се превръща в нещо не дотам привлекателно. На масата ние избягваме подобни мисли, казвайки си: " Прекрасна храна, аз получавам удоволствие". Но цялата тази вкусна храна ще се превърне във форма, която не бихме могли да наречем прекрасна. Това, което хората считат за мръсно, в крайна сметка съставлява нашето тяло, и в известен смисъл изпражненията са една от основните му функции! Храна, работа, правене на пари са безмислени сами по себе си. В същото време дори и най-малката проява на състрадание изпълва нашия живот със смисъл и предназначение.

Упорство и надежда

Анализирайте. Мислете, мислете, мислете. Ако сериозно се заемете с това, ще разберете, че привичния за нас начин на живот практически е безмислен. Не падайте духом. Ще е много глупаво да изпаднем в отчаяние на този етап. Когато почувствате, че всичко е безнадеждно, трябва да направите голяма крачка. Дотолкова сме свикнали с недостатъците на нашия ум, че малките усилия няма да ни променят. Капка сладко не притежава силата да заличи вкуса на цялата горчивина. Трябва да се прояви твърдост пред лицето на неудачността.

В тежки лични обстоятелства най-доброто средство е да се опитаме, доколкото е възможно да съхраним честност и откритост. Да отвръщаме с грубост и егоизъм би могло само да влоши положението. Това е особено видно, когато назрява тежка ситуация в семейството. Необходимо е да разберете, че трудностите в настоящето изцяло са следствие на вашите необмислени действия в миналото. Затова когато настъпва тежък период, избягвайте поведение, което би ви докарало още по-големи неприятности в бъдеще.

Да се избягват неконтролируемите състояния на ума е важно, но още по-важно е да се научим да гледаме позитивно на неприятностите. Запомнете: посрещайки трудностите с оптимизъм и надежда, вие избягвате по-големи трудности. Освен това, трябва да помислите, че по този начин вие облекчавате бремето на всички, които страдат от подобни неуредици. Тази практика е много полезна. Представете си, че приемайки спокойно болката, вие намалявате негативната карма на всеки, който е принуден да изпитва болка, подобна на вашата. Когато ми се случи да заболея, аз прибягвам до следното: приемам върху себе си страданията на другите и им напомням за възможността да бъдат щастливи. Това носи голямо вътрешно облекчение.

Всяка сутрин аз изпълнявам тази практика заради благото на всички живи същества. На първо място аз имам предвид китайските ръководители и техните официални лица, на които е дадена непосредствена власт да вземат решение за преследването и убийството на тибетците. Аз си представям тези хора и събирам в себе си цялото тяхно неведение, предубеждения, ненавист и гордост. Чувствам, че ако действително опитам някаква част от техните негативни емоции, то благодарение на моята подготовка - това не би оказало влияние на моето поведение и няма да ме промени в лоша страна. Затова, едно такова "опитване" не ми носи вреда, но намалява проблемите на тези, за които аз непрестанно мисля.

Аз го правя толкова искрено, че когато след това отида в резиденцията си и чувам за злодействата на китайското правителство, то макар и малка част от моя ум да е раздразнена и разгневена, в основата си той остава под влиянивето на моята утринна практика и степента на ненавист съществено се намалява.

Неизвестно остава дали на дело моята медитация помага на тези китайски управници, но тя носи спокойствие за мен: ползата й е огромна.

При никакви обстоятелства не бива да губим надежда. Бъдете спокойни, дори и да се окажете в сложна и объркана ситуация: всичко това малко ще ви повлияе, ако вашия ум остане невъзмутим. Напротив, ако у вас се появи гняв, вие ще загубите покоя, дори и света около вас да бъде безметежен и уютен.



Бележки за ежедневна практика

Размишлявайте за това, колко страдания присъстват в живота ви:
  • съществува физическа и вътрешна болка, свързана с болестите, старостта и смъртта, и вие, естествено се стремите да я избегнете;
  • съществуват временни преживявания (такива като употребата на вкусна храна или препичане на слънце), които сами по себе си изглеждат като удоволствия, но при неумерена употреба донасят болка: това се нарича страдание на промените. Когато удоволствието се сменя с болка, обръщайте внимание на това как се проявява в дълбочина природата на първоначалното удоволствие. Привързаността към повърхностни удоволствия донася още болка;
  • размишлявайте за това, че сте въвлечени във всепронизващия процес на Взаимозависимото възникване, който не е под вашия контрол: той управлява кармата и пагубните емоции.
Постепенно изработвайте по-дълбок и реалистичен поглед върху своето тяло, мислете за нещата, които го съставят - кожа, кръв, мускули, кости и т.н.

Щателно анализирайте своя живот. Ако постоянно се занимавате с това, то рано или късно вече ще виждате "отстрани" живота си, няма да действате като робот или да откривате пътя на щастието в правенето на пари.

Научете се позитивно да приемате трудностите. Напомняйте си, че приемайки тежка ситуация с чувство на благодарност в своята душа, вие преди всичко предотвращавате лоши кармични последствия. Приемете като свои сходните страдания на другите хора.

Винаги оценявайте възможните отрицателни и положителни последствия от гнева, привързаностите, завистта и омразата. Когато напълно проумеете, че тези последствия са доста пагубни, продължавайте да размишлявате. С времето вашата убеденост ще укрепне. Непрестанните размишления, например, за вредата от гнева, ще ви накара да разберете, че гнева е лишен от смисъл. Този извод от своя страна, постепенно ще сведе гнева ви до нула.

Далай лама XIV, "Будистка практика"                                                               

Няма коментари:

Публикуване на коментар