По материали на Д-р George Boeree, университет Shippensburg
На територята на днешен южен Непал имало страна управлявана от рода Шакя. Глава на този род и крал на тази страна бил Шудодана Гаутама. Негова жена била прелестната Махамая. Махамая очаквала своето първо раждане. Присънил й се странен слон, който я благословил със своя хобот, което било възприеманo като благоприятен знак.
По традиция, когато дошло време за раждане, Махамая се отправила за дома на баща си. По време на дългото пътешествие започнали родилните й болки. В малкият град Лумбини тя помолила своите слугини да я заведат на уединено място в горичката. Едно голямо дърво навело над нея клона си, за да служи за опора при раждането. Казват, че родила безболезнено. След раждането завалял лек дъждец, който измил майката и детето.
Казва се, че след раждането детето имало напълно трезв разсъдък. То можело да говори и казало на майка си, че е дошло за да освободи света от страданието. Можело да ходи и направило няколко крачки в четирите посоки. Там където стъпвало разцъфвали лотоси. Нарекли го Сидхарта, което означава „този, който постига целта”. За съжаление, Махамая починала седем дни след раждането. Сидхарта бил възпитаван от нейната добра сестра Махапраджапати.
Крал Шудодана се консултирал с известния оракул Асита за бъдещето на своя син. Асита предсказал, че има два варианта: той или ще стане крал, дори император, или ще бъде велик мъдрец и спасител на човечеството. Кралят много искал сина му също да бъде крал като него, затова решил да отдели детето от всичко, което може да го отклони от това и да го насочи към духовен живот. Така Сидхарта заживял в един от трите двореца. Той винаги бил охраняван да не вижда това, което обикновените хора смятат за често срещано – той не виждал старост, нито болести, нито смърт, нито хора занимаващи се с духовна практика. Сидхарта бил обкръжен от здраве и красота.
Той израснал и станал силен, мъжествен млад човек. Като принц от кастата на воините той изучавал военно изкуство. Когато дошло време да се ожени победил в няколко състезания за да се сдобие с ръката на принцеса от съседно кралство. Тя се казвала Ясодара и те се оженили, когато той бил на 16.
Продължавайки да живее в разкоша на своя дворец, Сидхарта все повече и повече започвал да се интересува какво се случва зад неговите стени. В края на краищата той поискал да му позвлят да види своята земя и своите поданици. Кралят щателно организирал всичко по такъв начин, че Сидхарта да не види нищо, което може да го доведе до религиозен живот и наредил пред двореца да има само млади и здрави хора, които да го приветстват.
Повели го през Капилаватха, столицата, където той успял да зърне двама старци, които случайно се разхождали недалече от шествието. Изумен и смутен той ги последвал за да си изясни какви са те. След това срещнал хора, които били сериозно болни. Накрая, на брега на реката той видял погребална церемония, и това била първата му среща със смъртта. Той попитал своя приятел Чандака за смисъла на видяното и Чандака му разказал за простите истини, които Сидхарта би трябвло да знае: всички стареем, заболяваме и неизбежно умираме.
Сидхарта също видял и един аскет, монах, който бил отхвърлил всички радости свързани с плътта.
По-късно за видяното, той ще каже:
Въпреки че бях благословен с голямо богатство и пълен блясък, аз си помислих:
“Когато необразованият, обикновен човек, който сам е подложен на стареене и не е преодолял стареенето, види друг човек, който е стар, той изпитва страх, презрение и отвращение, забравяйки, че сам е подложен на стареене и не е преодолял стареенето. Ако аз, подложеният на остаряване и непреодолял стареенето изпитвам страх, презрение и отвращение при вида на друг стар човек, това ще бъде неподходящо за мен”. Когато разбрах това, свойствената за младите хора опияненост от младостта напълно си отиде.
Въпреки че бях благословен с голямо богатство и пълен блясък, аз си помислих:
“Когато необразованият, обикновен човек, който сам е подложен на болести и не е преодолял болестите, види друг човек, който е болен, той изпитва страх, презрение и отвращение, забравяйки, че сам е подложен на болести и не е преодолял болестите. Ако аз, подложеният на болести и непреодолял болестите изпитвам страх, презрение и отвращение при вида на друг болен човек, това ще бъде неподходящо за мен”. Когато разбрах това, свойствената за здравите хора опияненост от здравето напълно си отиде.
Въпреки че бях благословен с голямо богатство и пълен блясък, аз си помислих:
“Когато необразованият, обикновен човек, който сам е подложен на смърт и не е преодолял смъртта, види друг човек, който е мъртъв, той изпитва страх, презрение и отвращение, забравяйки, че сам е подложен на смърт и не е преодолял смъртта. Ако аз, подложеният на смърт и непреодолял смъртта изпитвам страх, презрение и отвращение при вида на друг мъртъв човек, това ще бъде неподходящо за мен”. Когато разбрах това, свойствената за живите хора опияненост от живота, напълно си отиде.
Монаси, има три такива форми на опияненост. Кои са именно тези три форми? Опияненeнието от младостта, опияненението от здравето, опияненението от живота.
На 29 години Сидхарта разбрал, че няма да бъде щастлив, ако продължава да живее, както преди. Той открил за себе си страданието и повече от всичко искал да узнае как може да го преодолее. Целунал своята спяща жена и прощавайки се с новородения си син Рахула, той заедно с своя приятел Чандака и любимия си кон Кантака тихо се измъкнал от двореца. Подарил богаташките си дрехи, подстригал дългите си коси, подарил коня на Чандака и го помолил да се върне в двореца. За известно време станал ученик на двама извесни гурута по това време, но намерил недостатъци в тяхната практика.
Тогава започнал да практикува краен аскетизъм в групата на пет аскети. Практикувал шест години. Искренноста и интензивността на неговата практика били толкова всеотдайни, че тези пет аскета бързо се превърнали в негови последователи. Но отговорите на въпросите му не идвали Той удвоил своите усилия, отказвайки се от храна и вода, докато не стигнал в близко до смъртта състояние.
Веднъж миловидно момиче на име Суджата видяла гладуващия монах и го съжалила. Тя му предложила да хапне млечна оризова каша, която носела със себе си. Тогава Сидхарта разбрал, че крайните практики с които се занимавал до никъде няма да го доведат и че в действителност е по-добре да намери някакъв среден път между крайностите на разкоша и самоумъртвяването. Така той хапнал, пийнал, изкъпал се в реката. Петимата аскети решили, че той е изоставил аскетичния живот и е тръгнал по пътя на блаженството на плътта, и го изоставили.
В град Бодхгая Сидхартха решил да седне под едно дърво, докато не намери отговор на въпроса за страданието. Седял много дни, първо в дълбока концентрация върху това да изчисти съзнанието си от разсейванията, след това във внимателна медитация той открил Истината за себе си. Казват, че започнал да си спомня своите минали животи и видял всичко, което се е случило във вселената. В майското пълнолуние, в момента на изгрева на Утринната звезда, Сидхарта напълно разбрал отговора на въпроса си за страданията и станал Буда, което означава „Пробудения”.
Казват, че Мара, дявол, се е опитал да попречи на това велико събитие. Отначало той се е опитал да се пребори със Сидхарта посредством бури и армии, състоящи се от демони. Сидхарта съхранил пълно спокойствие. Тогава изпратил трите си дъщери – красивици, за да го изкушат. Но отново без никаква полза. На края се опитал да хване Сидхарта в капана на егоизма и да предизвика гордостта му. Но и това не донесло резултати.
Сидхарта, побеждавайки тези изкушения, докоснал земята с едната си ръка и я помолил да бъде негов свидетел.
Сидхарта, но вече като Буда, останал да седи под дървото, което днес наричат бодхи. Струвало ми се, че знанието, което имал е прекалено сложно, за да успее да го предаде на другите. Съгласно легендата, Брахман – краля на боговете убедил Буда в необходимостта да учи хората, казвайки му, че някои от хората нямат толкова много мръсотия в очите и е възможно да бъдат пробудени, ако чуят думите му. Буда се съгласил да проповядва.
В Сарнатха, недалеко от Бенареса, на около 150 км от Бодхгая той срещнал петимата аскети, с които бил практикувал по-рано. Там, в Еленовия парк той изрекъл първата си проповед, която се нарича „Първото завъртане на Колелото на закона”. Той им обяснил Четирите благородни истини и Осмичният път. Аскетите станали неговите първи ученици и така положили началото на сангхата, с други думи, съобществото на монасите.
Крал Бимбисара от Магадхи, чувайки думите на Буда, пожертвал за ползване в сезона на дъждовете един манастир недалеко от Рахагриха, своята столица. Това и други пожертвования позволили на Буда и учениците му да продължат практиката с години; освен това много хора имали възможност да чуят думите на Буда.
След време го посетили членовете на неговото семейство, включително жена му, сина му, баща му и леля му. Синът му станал монах. Неговото име е известно в сутрите, основани на беседите между син и баща за опасностите от лъжата. Бащата на Буда не се отказал от светския живот. Тъй като бил опечален от това, че сина му и внука му станали монаси, той помолил Буда да въведе правило според което човек преди да се отдаде на монашеството да поиска разрешение от родителите. Буда се съгласил.
Леля му и жена му го помолили да ги приеме в сангхата, която по начало била създадена за мъже. Културата по това време поставяла жената на доста по-ниско ниво от мъжа, и на пръв поглед изглеждало невъзможно да се допусне жена в подобно съобщество. Но Буда разрешил. Така жена му и леля му станали първите будистки монахини.
Буда казал, че няма значение какъв е светския статус, образование или националност на човека. Всички могат да достигнат просветление, сангхата е открита за всички. Първият посветен монах бил Упали, фризьор, и неговият статус бил по-висок от на крал, само заради това, че Упали приел обета по-рано от другите.
Животът на Буда не бил безоблачен. Неговият братовчед Девадата бил амбициозен човек. Той станал монах и си помислил, че му е нужна по-голяма власт в сангхата. Дори успял да повлияе на няколко монаха и ги призовал да се върнат към крайния аскетизъм. После се договорил с местните управници да убият Буда за да имат по-голяма власт сред обществото. Разбира се, всичко това не му се отдало.
Буда достигнал просветление на 35 години. Той проповядвал на територията на североизточна Индия в течение на 45 години. Когато станал на 80, казал на Ананда, един от учениците му, че скоро ще си тръгне. За това подробно се разказва в Паринирвана сутра. От 500 монаха, въпреки че сред тях имало и много архати, само Ануруда успял да разбере състоянието на Буда. Дори Ананда, който бил достигнал състоянието да вижда света на боговете, не го възприел по правилния начин. Буда няколко пъти повторил, че Пробуденият, ако желае, може да пребивава в този свят и повече калпи. Ако Ананда бе помолил Буда да остане, той щеше да остане. Но Ананда казал, че в сангхата всичко е установено и Пробуденият може да напусне този свят. След няколко седмици Буда приел като милостиня некачествена храна. По една от версиите, това били гъби. Той казал, че само Пробуденият може да приеме такова пожертвование. След известно време той легнал на дясната си страна в горичка под едно дърво и преминал в Паринирвана. Последните му думи били:
„Всички съставни неща са предмет на разрушение,
Стремете се с усърдие за собственото си освобождение”.
................................................................................
................................................................................