от Бхиккху Бодхи - президент на Buddhist Publication Society
"Уви, непостоянни са всички санкхари!" - в будистките страни изговарят тези думи при смъртта на някой, но аз ги казвам не за да напиша началото на некролог. Тези думи илюстрират темата на тази статия - т.е. думата "санкхара". Нито една дума в ученията на Буда няма толкова много значения. Зза да можем да я обясним във всички значения с които я е използвал Буда, ще е необходима цяла пояснителна статия. Тази дума стои в самия център на неговите учения (Дхарма) и изследването на нейното значение дава възможност да се проникне в Буда реалността.
Думата санкхара се състои от представката "Санх", което означава "заедно", и е в съчетание със съществителното "кара", което означава "извършване, създаване." Следва, че санкхара - това е "съвместна работа", т.е. обекти, които съвместно действат с други обекти, или също така обекти, които са комбинации от други обекти.
Преводачите използват най-различни думи за превода на този термин: формация, изготвяне, действие, процес, сила, структура, композиция, конструкция, тенденция, съвместни усилия, образование. Това са неловки опити да се улови значението на философската концепция санкхара, за която при нас няма аналог, и за това всички английски варианти /и български, и руски и т.н./ ще бъдат неточни. Сам аз я използвам като "формирование" и "волево формирование", напълно разбирайки, че този вариант е също така неточен, както и останалите.
Така, че началната фраза би могла да прозвучи и по следния начин: "Непостоянни са всички комбинации!", "Непостоянни са всички формации!", "Непостоянни са всички структури!", "Непостоянни са всички съвместни образувания!" и т.н.
Въпреки, че точния английски /съответно български/ еквивалент за санкхара не може да се намери по пътя на реалното използване на подобна дума, ние все пак можем да получим представа за това каква е функцията на този термин в "мисловния свят" на Дхарма. В сутрите думата се използва в три основни доктринални контекста.
В ПЪРВИЯ СЛУЧАЙ - в дванайсетте звена на формулата за Взаимозависимото възникване (патича - самупада), където санкхара се явява второ звено, което обусловено от невежеството се превръща в условие за възникване на съзнанието. Ако съпоставим използването на думата в различните сутри ще видим, че санкхара - това е кармическо активно волево действие, което е причина за преражданията, и по този начин за по-нататъшното поддържане на сансара - кръговрата от раждане и смърт. В този контекст санкхара фактически се явява като синоним на карма. Тези две думи са етимологически родствени.
Сутрите различават три вида санкхари, действащи във Взаимозависимото възникване: телесни, словесни и умствени. По същия начин те се делят на добри, лоши и неутрални. Когато в потока на съзнанието са вкоренени невежество и алчност, то тогава волевите действия на тялото, речта и ума се превръщат в сила, която поражда резултати, като най-значимия от тях е - възобновяването на потока на съзнанието след смъртта. Именно санкхара, опираща се на невежество и разнообразни желания, устремява потока на съзнанието към ново прераждане. Къде именно ще се утвърди съзнанието зависи от кармическия характер на санкхара. Ако сме вършили добри дела, то санкхара, или волевата активност ще направлява съзнанието към едно добро и щастливо прераждане. Ако ме вършили лоши неща, санкхара ще направлява съзнанието към един лош жребий. Ако практикувате безформени медитации, то тези "непоколебими" санкхари ще направляват съзнанието към прераждане в безформените светове.
ВТОРАТА основна област, където се използва думата "санкхара", се отнася до петте скандхи, /съвокупности или петте натрупвания/.
Четвъртата от тези съвокупности - това е "санкхара - кхандха" е волевата активност. Текстовете определят санкхара-кхандха», като 6 вида волеви действия (чха четанакайя): намерения по отношение на формата, звука, миризмата, вкуса, тактилните обекти /докосването/ и мислите. Независимо от това, че тези санкхари са подобни на тези, които се употребяват във формулата за Взаимозависимото възникване, те все пак не са съвсем идентични в своите аспекти, защото "санкхара - кхандха" има по-голям обхват. Съвкупността от волевите формирования включва в себе си всички видове намерения. Тук влизат не само кармичните активни намерения и тези, които се явяват като кармически резултат, но и тези, които са кармически бездействени.
В късната палийска литература "санкхара - кхандха" става единна категория, в която са включени всички фактори на ума, освен чувствата (ведана) и възприятията (саня), които са отделни категории в петте съвокупности. Затова "санкхара - кхандха", включва в себе си такива етически изменчиви фактори като контакт, внимание, мисъл, усърдие; такива добри фактори като щедрост, доброта, мъдрост; и такива лоши фактори като алчност, злоба, невежество. Доколкото всички тези фактори възникват във връзка с волевите намерения и се задействат от волевия акт, ранните будистки учители са решили, че всичките пет съвокупности е най-добре да бъдат поместени в съвокупността на волевите формирования (санкхара-кхандха).
В ТРЕТАТА основна област, където се среща термина "санкхара", той трябва да бъде разбиран като "значение на всички съставни неща". В този контекст думата има пасивно значение, което означава, че трябва да има някакви условия; нещо съставно и обусловено. В този смисъл термина може да се преведе просто като "формирование" /формация/ без качествено прилагателно. Така формацията санкхара включва всичките пет съвокупности, а не само четвъртата. Тук се разбират и външните предмети и ситуации - например гори, полета, планини, градове, села, храна, украшения, автомобили, компютри.
Това, че санкхара може да включва в себе си както активни сили, така и обекти, създадени с тези сили е от голямо значение и обезпечава нейната роля на крайъгълен камък във философските виждания на Буда. Това, което Буда подчертава е, че санкхара има два аспекта - волевите формирования, задействани от Взаимозависимото възникване, и в кармическите намерения от четвъртата съвокупност, които създават санкхара в пасивен смисъл: "Те създават всичко сформирано, ето защо се наричат волеви формирования. И какво е всичко това, което те създават? Те създават тяло, чувства, възприятия, воля, съзнание. Затова се наричат волеви формирования". Докато външните неодушевени предмети могат да възникнат в резултат изключително на физически причини, санкхарите, съставляващи нашата личност - петте съвокупности - са продукти на кармически активните санкхари, които ние сме задействали в нашите предишни животи. Петте съвокупности непрекъснато се поддържат и възобновяват въз основа на волевите действия, които извършваме сега, и по същия начин се превръщат в условия за бъдещо съществувание (следващ живот). Затова, както учи Буда, именно нашите собствени кармически сформирани санкхари са построили сегашния ни дом, а нашите сегашни формиращи санкхари строят дома, където ще се заселим в бъдещия живот.
Най-важният факт, който трябва да се поясни за санкхара, за обусловените формирования е, че те всички са непостоянни. "Уви, непостоянни са всички санкхари!"
Те са непостоянни не само в смисъла, че тяхното грубо проявление рано или късно се разрушава, но и в много по-дълбок смисъл - на много финно, подсъзнателно ниво, санкхарите непрекъснато възникват и изчезват, постоянно се появяват, а след това, за секунди се разпадат и угасват: "Самата им природа - това е да възникват и да угасват". Затова Буда казва, че всички санкхари са страдащи (сабе санкхара дуккха) - не толкова поради факта, че са болезнени и мъчителни, а защото те носят в себе си характеристиката на преходността. "Възниквайки, те угасват" - и това, че угасват причина за липсата на продължително щастие и надежност.
За да се достигне пълно освобождение от страданието - не само от мъчителни преживявания, но и от неудовлетвореността, която е присъща на всяко обусловено съществуване - ние трябва да намерим начин да се освободим от санкхарите. Това, което лежи зад техния предел е необусловено и несътворено. Това е Ниббана, която също се нарича Необусловеното или "асанкхата". Тя е противоположното на санкхара (думата е пасивно причастие от санкхара). Ниббана се нарича необусловеното именно затова, защото е състояние, свободно от санкхари, и от всичко създадено от санкхарите. То се описва като висанкхара - "нямащо формирование", а също като сабасанкхара -саматха - "успокоение от всички формирования".
Така че, когато слагаме думата "санкхара" под микроскоп, ние можем да видим в нея целия свят на Дхарма. Активните санкхари са кармически активни волеви действия, които непрекъснато и безрайно създават санкхарите на петте съвокупности, или с други думи - нашата собствена личност. Докато се олицетворяваме с тях (това е невежеството) и търсим в тях удовлетворение (това са алчността и желанията), ние ще продължаваме чрез волята да създаваме по-нататъшни комбинации на тези съвокупности. Това е природата на сансара: безкраен процес на пустите по своята същност, но действени санкхари, които пораждат други санкхари. Те се носят на гребена на вълната на всяко едно ново раждане, а след това достигайки своя връх, се превръщат в старост, болест и смърт. И целия този процес, замъглен от невежеството, който всъщност изцяло ни управлява , продължава и по-нататък, поддържан от непрекъснати дразнения, но винаги подхранващ фалшива надежда за окончателно удовлетворение.
Въпреки това, ако ние се ангажираме с практиката на Дхарма, можем да натиснем спирачката тази безмилостна "санкхара генерация". Ще се научим да виждаме истинската природа на санкхара и на нашите собствени пет съвокупности - тези изменчиви и обусловени процеси, които действат и се възобновяват сами по себе си. По този начин спираме двигателя, работещ с горивото на невежеството, и желанието. Преустановяваме процеса на крамическите образувания, а производството на активни санкхари се разпада. Слагайки край на обективната реалност, ние отваряме вратата за това, което е съществувало винаги, но не е съставно и обусловено - вратата на "санкхата - дхата", която е необусловена от елементите. Това е Ниббана, Безсмъртното, успокоението от всички волеви формирования, окончателно освобождение от всички обусловени формации. Тя е свобода от непостоянството и смъртта.
Затова ще завършим така: "Успокоението от всички скандхи е блаженство!".
Бхиккху Бодхи - президент на Buddhist Publication Society
Няма коментари:
Публикуване на коментар